Buku →

Pendidikan Khas Untuk Kanak-kanak Istimewa

oleh Jamila K.A. Mohamed

Versi Cetak

RM 17.00

Sabah/Sarawak: RM 20.00
Format: Paperback
ISBN-13:
ISBN-10: 983-3376-41-X
Tarikh Terbit: 30 Sep 2005
Jumlah Muka Surat : 158

Versi Ebook

Belum Terbit

Sinopsis

Pendidikan khas bukan sahaja perlu diketahui oleh mereka yang terlibat bersama golongan dengan keperluan khas, malahan juga oleh setiap lapisan masyarakat, terutamanya para guru di sekolah. Ini penting bagi membantu para guru mengenal pasti kanak-kanak yang mungkin menghadapi masalah dalam pembelajaran yang dapat dikaitkan dengan faktor-faktor tertentu.

Isi Kandungan

Prakata
Bab 1 Perkembangan Pendidikan Khas
Pendidikan Khas di Luar Negara
Pendidikan Khas di Malaysia
Program Pendidikan Khas
Program Pendidikan Khas Prasekolah
Program Pendidikan Khas Teknik dan
Vokasional
Program Pendidikan Inklusif
Kurikulum
Penilaian
Peranan dan Tanggungjawab

Bab 2 Siapakah Kanak-kanak Khas?
Ciri-ciri Kanak-kanak Khas
Keperluan Pembelajaran
Pengesanan dan Intervensi Awal

Bab 3 Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran
Masalah Pendengaran
Jenis Masalah Pendengaran
Pengesanan Kehilangan Pendengaran
Tanda-tanda Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran
Perkembangan Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran
Kaedah Komunikasi
Pengesanan dan Intervensi Awal

Bab 4 Kanak-kanak Masalah Penglihatan
Jenis Masalah Penglihatan
Punca
Tahap Kecacatan
Tanda-tanda Masalah Penglihatan
Perkembangan Kanak-kanak Bermasalah Penglihatan
Keperluan Pembelajaran ataupun Latihan

Bab 5 Kanak-kanak Masalah Pembelajaran
Tanda-tanda Awal Masalah Pembelajaran
Terencat Akal
Autisme
Palsi Serebrum (Cerebral Palsy)
Masalah dalam Komunikasi, Pertuturan dan
Bahasa
Sindrom Down
Hiperaktif ataupun Gangguan Penumpuan (Attention Deficit Disorder)
Gangguan Emosi
Masalah Pembelajaran Lain
Pelbagai Ketidakupayaan
Pintar Cerdas dan Berbakat

Bab 6 Ujian Pengesanan
Tujuan Ujian Pengesanan
Mengenal Pasti Murid
Kesan masalah yang dihadapi
Pendekatan Penilaian
Jenis-jenis Instrumen Ujian Pengesanan

Bab 7 Strategi Pengajaran
Pengajaran Berkesan
Pengendalian Murid dengan Keperluan Khas

Bab 8 Penilaian dan Rancangan Pendidikan
Individu

Penilaian
Rancangan Pendidikan Individu

Bab 9 Sorotan dan Penghayatan
Bibiliografi
Indeks

Buku Berkaitan

Komen & Ulasan