Ebook
Aplikasi Psikolinguistik
E-ISBN: 978-967-0444-14-7
Tarikh Terbit: 4 Sep 2012
E-ISBN: 978-967-0444-14-7
Tarikh Terbit: 4 Sep 2012
Buku Aplikasi Psikolinguistik dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa ini mengemukakan huraian pelbagai teori secara mendalam, khususnya teori-teori yang terdapat dalam disiplin ilmu psikolinguistik. Kandungan buku ini turut menyatakan secara jelas bagaimana teori-teori yang terdapat dalam disiplin psikolinguistik dapat diterapkan dalam pelbagai peringkat perancangan dan pelaksanaan program pendidikan bahasa.
ii Prakata xi
1 Pengenalan 1
Pengenalan 1
Takrif Linguistik 1
Takrif Psikologi 2
Takrif Psikolinguistik 3
Penyelidikan dalam Bidang Psikolinguistik 5
Aplikasi Ilmu Psikolinguistik dalam
Bidang Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa 5
Ringkasan 8
Soalan-soalan Latihan 8
2 Kefahaman Bahasa 9
Pengenalan 9
Tahap-tahap dalam Proses Pemahaman 9
Tahap Pertama: Menanggapi Maklumat Deria dan Pengecaman Kata 10
Tahap Kedua: Pembentukan Frasa dan Ayat 11
Tahap Ketiga: Melihat Makna Ayat dalam Wacana 13
Ingatan dan Proses Pemahaman 14
Teori-teori Pemprosesan Maklumat 15
Teori Transformasi Generatif 16
Teori Strategi 20
Ringkasan 21
Soalan-soalan Latihan 21
3 Keterhadan Ingatan dan Masalah Pemahaman 22
Pengenalan 22
Masalah-masalah Pemahaman 22
Masalah Pemahaman yang Berpunca daripada
Ketaksaan Leksikal dan Struktur 23
Masalah Pemahaman yang Berpunca daripada
Kerencaman Struktur dan Proposisi Ayat 24
Masalah Pemahaman yang Berpunca daripada
Kegagalan Mengintegrasikan Maklumat
dalam Sesebuah Wacana 27
Masalah Pemahaman yang Berpunca daripada
Ketidakwujudan dan Keterasingan Kosa kata 28
Ringkasan 29
Soalan-soalan Latihan 30
4 Kaedah Pragmatik dalam Pentafsiran Makna 31
Pengenalan 31
Penganalisisan Makna 32
Pragmatik 33
Implikatur 34
Praandaian 35
Lakuan Tuturan 36
Perbincangan 38
Ringkasan 39
Soalan-soalan Latihan: 40
5 Pemerolehan Bahasa Pertama 41
Pengenalan 41
Paradigma dalam Disiplin-disiplin Ilmu 41
Pertentangan Pendapat antara Golongan Mentalis
dan Behavioris 43
Penguasaan Sistem Fonologi 44
Huraian Mentalis dan Behavioris tentang
Penguasaan Sistem Fonologi 45
Pemerolehan Sintaksis 47
Tahap Telegraf 47
Tahap Morfem 48
Tahap Transformasi 49
Huraian Behavioris dan Mentalis tentang
Penguasaan Sistem Sintaksis 49
Ringkasan 51
Soalan-soalan Latihan 52
6 Hipotesis Nurani dan Hujah-hujah yang
Menyokongnya 53
Pengenalan 53
Hipotesis Nurani 54
Hujah-hujah dan Bukti-bukti yang Menyokong
Hipotesis Nurani 57
Bukti-bukti daripada Kajian yang Dijalankan
dalam Kerangka Teori Penetapan Parameter 57
Bukti-bukti daripada Kajian dalam Bidang
Bahasa Isyarat 61
Perbahasan di Sekitar Isu Kepapaan Rangsangan 63
Bukti-bukti daripada Kajian Terhadap
Mental Leksikon 68
Ringkasan 70
Soalan-soalan Latihan 71
7 Dakwaan-dakwaan daripada Dua Bidang Kajian yang Menentang Hipotesis Nurani 72
Pengenalan 72
Dakwaan-dakwaan daripada Penyelidikan yang
Dijalankan dalam Kerangka Teori Perkaitan (Connectionism) 72
Menilai Pandangan Ahli-ahli Teori Perkaitan 74
Dakwaan-dakwaan daripada Penyelidikan yang Dijalankan dalam Kerangka Idea ‘Motherese’ 76
Menilai Pandangan yang Dikemukakan dalam Kerangka Idea ‘Motherese’ 77
Ringkasan 78
Soalan-soalan Latihan 80
8 Hubungan Antara Teori Linguistik Dengan Proses
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa 81
Pengenalan 81
Pandangan Ahli-ahli Linguistik tentang Bahasa
dan Fungsi Bahasa 81
Hubungan di antara Teori Linguistik dan Kaedah
Pengajaran Bahasa 87
Ringkasan 89
Soalan-soalan Latihan 89
9 Teori Pembelajaran Pelaziman dan Pengajaran Bahasa 90
Pengenalan 90
Teori Pembelajaran Pelaziman Secara Umum 90
Teori Pelaziman Klasik 91
Teori Pelaziman Klasik dan Proses Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa 95
Rumusan tentang Pelaziman Klasik 97
Teori Pelaziman Instrumental 97
Teori Pelaziman Instrumental dan Proses Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa 101
Ringkasan 105
Soalan-soalan Latihan 105
10 Teori Kognitif dan Proses Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa 106
Pengenalan 106
Pandangan Ahli-ahli Kognitif tentang Proses Pengajaran dan Pembelajaran 107
Teori Kognitif dan Proses Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa 111
Ringkasan 113
Soalan-soalan Latihan 114
11 Konsep Kesahan Psikologi dan Pengaplikasiannya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu 115
Pengenalan 115
Konsep Kesahan Psikologi 115
Pengajaran Bahasa yang Sejajar dengan Konsep Kesahan Psikologi 117
Ringkasan 120
Soalan-soalan Latihan 122
12 Perbezaan Antara Program Pendidikan Bahasa Pertama dan Bahasa Kedua 123
Pengenalan 123
Pemboleh Ubah Bangsa dalam Pendidikan Bahasa 124
Pendidikan Bahasa Melayu dalam Menangani Masalah Alaf Baru 130
Ringkasan 131
Soalan-soalan Latihan 132
Nota Hujungan 132
13 Psikolinguistik dan Pendidikan Peringkat Awal 134
Pengenalan 134
Prinsip-prinsip Pendidikan Peringkat Awal 134
Perbezaan antara Proses Penguasaan Kemahiran
Pertuturan dan Bacaan 139
Takrif Membaca 141
Prinsip-prinsip Pengajaran Membaca 141
Pendekatan dalam Pengajaran Membaca Permulaan 144
Pendekatan Membina atau Sintesis 144
Kaedah Abjad 145
Kaedah Suku Kata 145
Kaedah Fonik 147
Kaedah Pandang dan Sebut 148
Pendekatan Cerakinan atau Analisis 148
Kaedah Perkataan 149
Kaedah Frasa 149
Kaedah Kalimat 150
Perbincangan 150
Ringkasan 153
Soalan-soalan Latihan 153
Nota Hujungan 154
14 Pendidikan Pemulihan 155
Pengenalan 155
Takrif dan Tujuan Pendidikan Pemulihan 156
Pendidikan Pemulihan Bahasa Melayu 159
Prinsip-prinsip dalam Pendidikan Pemulihan Bahasa 160
Ringkasan 162
Soalan-soalan Latihan 163
15 Pendidikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Asing 164
Pengenalan 164
Konsep Bahasa Pertama, Bahasa Kedua dan
Bahasa Asing 165
Bahasa Melayu dalam Dunia Global 166
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pertama, Bahasa Kedua dan Bahasa Asing 167
Bahan Pengajaran Bahasa Melayu sebagai Bahasa Asing 169
Aspek Perkaedahan dalam Pengajaran Bahasa Melayu sebagai Bahasa Asing 171
Ringkasan 173
Soalan-soalan Latihan 174
16 Isu-isu dalam Pelaksanaan Program Pendidikan
Bahasa Melayu di Malaysia 175
Pengenalan 175
Hambatan dan Permasalahan 176
Strategi Pemudahan Tugas 176
Isu-isu yang Berkaitan dengan Guru 178
Masalah Menyatukan yang Terpisah 179
Ketidakseimbangan Bahan dan Fokus Pengajaran 181
Ringkasan 182
Soalan-soalan Latihan 183
Nota Hujungan 184
Rujukan 185