Katalog

Prasekolah dan Komuniti: Rancangan Mengajar untuk Guru Prasekolah

Format: Paperback
ISBN-13: 978-983-3586-89-9
Tarikh Terbit: 15 Mar 2009
Jumlah Muka Surat : 176

Kategori: Pendidikan, Pendidikan Khas

Siri:

Penerbit: PTS Professional Publishing Sdn Bhd

RM 19.50

Harga Sabah/Sarawak: RM 21.50

Beli Online

Ditulis berdasarkan keperluan kursusu yang ditawarkan di IPG dan universiti tempatan khusus untuk pendidikan prasekolah. Menghuraikan teori pembelajaran dan contoh rancangan pengajaran sebagai panduan untuk guru prasekolah. Turut menyediakan contoh-contoh aktiviti yang dapat diaplikasikan oleh guru bersama komuniti dan masyarakat setempat.

Prakata vii Bahagian 1 Bab 1 Apa Itu Komuniti 3 Bab 2 Jenis-Jenis Komuniti 7 Bab 3 Peranan Komuniti 12 Bab 4 Faedah Melibatkan Komuniti 16 Bab 5 Penglibatan Keluarga 19 Bahagian 2 Komuniti 1 Jabatan Alam Sekitar 27 Komuniti 2 Jabatan Kesihatan 35 Komuniti 3 Persatuan MIC 42 Komuniti 4 Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) 47 Komuniti 5 Jabatan Bomba dan Penyelamat 51 Komuniti 6 Polis Diraja Malaysia 56 Komuniti 7 Pos Malaysia Berhad 64 Komuniti 8 Jabatan Kewangan 68 Komuniti 9 Telekom Malaysia Berhad 75 Komuniti 10 Persatuan Belia 80 Bahagian 3 Aktiviti 1 Mari Bercerita 87 Aktiviti 2 Mari Membilang 93 Aktiviti 3 Penglibatan Keluarga 102 Aktiviti 4 Rumah Impian 109 Aktiviti 5 Majlis Hari Lahir 114 Aktiviti 6 Mari Bermain 123 Aktiviti 7 Hari Ibu 128 Aktiviti 8 Buah-buahan 137 Aktiviti 9 Kembara Merdeka 146 Aktiviti 10 Majlis Hari Jadi 157 Rujukan 161 Indeks 165

Faedah Melibatkan Komuniti Faedah Melibatkan Komuniti dalam P & P Faedah kepada murid-murid 1. Memberi peluang kepada murid-murid melihat peranan komuniti. Murid-murid berpeluang melihat peranan komuniti dengan lebih dekat apabila prasekolah sering mengadakan pelbagai aktiviti dengan komuniti. Aktiviti yang melibatkan peranan komuniti adalah seperti Jabatan Penerangan yang menyebarkan maklumat kepada masyarakat serta muridmurid melalui filem-filem dokumentari dan pameranpameran serta risalah-risalah bagi tajuk-tajuk tertentu. Sebagai contoh Jabatan Penerangan mengadakan kempen anti dadah melalui gambar-gambar dan tayangan video mengenai bahayanya penyalahgunaan dadah. Program seumpama ini boleh dijalankan pada hari terbuka di sekolah seperti Hari Kokurikulum. 2. Memberi peluang kepada murid-murid memperoleh pelbagai pengetahuan dan pengalaman. Penglibatan komuniti dengan prasekolah memberi peluang kepada murid-murid mempelbagaikan pengetahuan serta pengalaman mereka. Salah satu agensi kerajaan yang merealisasikan hasrat ini adalah perkhidmatan perpustakaan. Sebagai contoh khidmat perpustakaan yang selalu diadakan dengan prasekolah adalah perkhidmatan perpustakaan bergerak. Perkhidmatan perpustakaan menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan di dalam bas bagi murid-murid meneroka serta memupuk minat membaca dalam kalangan mereka. Selain itu, perkhidmatan perpustakaan yang ditubuhkan di bandar dan luar bandar banyak memberi kemudahan bahan bacaan yang bermutu dan terkini kepada muridmurid prasekolah. 3. Murid-murid mendapat lebih perhatian. Murid-murid adalah insan yang perlu dihargai dan mendapat perhatian yang lebih dalam proses perkembangan mereka. Seharusnya, setiap aktiviti yang dijalankan oleh guru membolehkan murid-murid merasa senang, riang dan mendapat perhatian apabila bersama dengan komuniti. Memandangkan murid-murid adalah pelajar yang aktif, guru perlu merancang aktiviti bersama-sama dengan komuniti yang boleh menimbulkan rasa senang dan riang. Hal ini kerana pembelajaran yang menggembirakan berkesan pada proses perkembangan murid-murid. Sebagai contoh lawatan ke pusat perindustrian seperti kilang membuat kertas. Lawatan ini mendedahkan muridmurid kepada persekitaran pekerjaan di tempat perindustrian dan proses penghasilan kertas. Faedah kepada guru 1. Guru dapat membentuk perhubungan yang mesra dengan komuniti. Perhubungan yang mesra dengan komuniti dapat dibentuk apabila adanya hubungan dua hala antara guru dan komuniti. Perhubungan dua hala ini dapat diwujudkan melalui program seperti mengadakan majlis keagamaan. Jawatankuasa masjid misalnya boleh dijemput oleh guru ke prasekolah bagi mengajar tentang wuduk ataupun menceritakan kisah-kisah Nabi. Sedikit sebanyak aktiviti seperti ini membolehkan guru dan murid-murid prasekolah terlibat sama dalam aktiviti yang dianjurkan. 2. Komuniti dapat memberi bantuan kepada guru. Guru mendapat sokongan dan bantuan daripada komuniti bagi menjalankan aktiviti yang dirancang terutamanya yang melibatkan tenaga serta bantuan kewangan. Contohnya guru boleh memohon bantuan dari wakil rakyat ataupun orang kaya setempat. Bantuan kewangan ini boleh dimohon apabila guru prasekolah hendak mengadakan aktiviti seperti lawatan sambil belajar melalui prosedur tertentu terutamanya melalui surat yang dihantar secara rasmi. 3. Guru berpeluang memperoleh cadangan dan pendapat daripada komuniti. Pendapat daripada komuniti seperti Pusat Kesihatan mengenai pemakanan murid-murid prasekolah berguna kepada guru. Pusat kesihatan dapat membantsu guru dalam penyediaan menu makanan seimbang yang sesuai dengan tahap perkembangan, tumbesaran dan umur kanak- kanak. Pemakanan yang berkhasiat dapat menjana tenaga secukupnya bagi proses pembelajaran murid-murid serta menjamin kesihatan dan kecergasan mereka. Hal ini kerana keperluan pemakanan kanak-kanak tidak sama dengan orang dewasa.

Karya Lain Penulis Ini

Buku berkaitan yang anda mungkin berminat