Buku
Kotler on Marketing: Prinsip Pemasaran Kotler
Beli Versi Cetak
Tiada lagi ulang cetak
ISBN: 978-967-5226-51-9
Muka Surat: 360
Saiz (inci):
Tarikh Terbit: 21 Aug 2009
Kategori: Bisnes & Pengurusan, Pemasaran
Imprint: PTS Publishing House
Tiada lagi ulang cetak
ISBN: 978-967-5226-51-9
Muka Surat: 360
Saiz (inci):
Tarikh Terbit: 21 Aug 2009
Kategori: Bisnes & Pengurusan, Pemasaran
Imprint: PTS Publishing House
Pemasaran masa kini memerlukan kita tidak membuat andaian bahawa tugas pemasaran adalah untuk meningkatkan permintaan bagi sesebuah produk atau perkhidmatan semata-mata. Bagaimana pula jika permintaan bagi sesebuah produk itu terlampau tinggi?
Bukankah ahli pemasaran patut bertindak menaikkan harga, mengurangkan pengiklanan dan mengambil langkah-langkah lain yang sepatutnya supaya permintaan itu dapat dipenuhi? Langkah-langkah ini kemudiannya diberi nama demarketing, dan sudah menjadi sebuah konsep yang berguna di dalam pelbagai situasi. Bagaimana jika sebuah kumpulan reformasi mahu menghapuskan permintaan bagi sebuah produk yang tidak sihat atau tidak selamat, seperti dadah, rokok, makanan berlemak, senjata api dan sebagainya?
Tugas pemasaran ini dipanggil unselling. Lain-lain tugas pemasaran termasuklah cubaan mengubah imej produk yang tidak popular dan cubaan menjadikan permintaan itu lebih sekata. Kesemua pemerhatian ini telah membawa menyedarkan saya bahawa tujuan utama pemasaran sebenarnya adalah bagi menguruskan permintaan atau demand management, iaitu kemahiran menguruskan tahap, masa dan komposisi permintaan. Segalanya mengenai pemasaran terkandung dalam buku ini.
BAHAGIAN PERTAMA: STRATEGI PEMASARAN
1.Membina perniagaan melalui pemasaran bertaraf antarabangsa
2.Menggunakan pemasaran bagi memahami, mencipta dan memberikan nilai tambahan
3.Mengenal pasti peluang pasaran dan membangunkan tawaran yang sesuai dengan sasaran
4.Membangunkan nilai tawaran dan ekuiti jenama
BAHAGIAN KEDUA: TAKTIK PEMASARAN
5.Membangunkan dan menggunakan penyelidikan pasaran
6.Mereka bentuk marketing mix
7.Mendapatkan, mengekalkan dan membangunkan pelanggan
8.Memberikan nilai yang lebih baik kepada pelanggan
BAHAGIAN KETIGA: PENGURUSAN PEMASARAN
9.Perancangan dan organisasi bagi pemasaran yang lebih efektif
10.Menilai dan mengawal prestasi pemasaran
BAHAGIAN KEEMPAT: TRANSFORMASI BIDANG PEMASARAN
11.Penyesuaian kepada era baru pemasaran elektronik
Lampiran
Nota
Indeks syarikat dan jenama
Indeks subjek