Buku ini disusun berdasarkan prinsip Amalan yang Bersesuaian dengan Perkembangan kanak-kanak (ABP). Elemen-elemen nilai dan moral diterapkan melalui pengajaran-pembelajaran sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Falsafah Pendidikan Negara menegaskan bahawa setiap anak perlu dikembang dan digilap segala potensi yang ada dalam diri mereka bagi melahirkan insan yang cemerlang dan harmonis.
Buku ini dihasilkan bagi memenuhi prinsip ini serta menambah maklumat sedia ada guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
Daripada Pengarang
Pendahuluan
Bahagian 1:
Pendidikan Moral Kanak-kanak:
>> Perkembangan Kanak-kanak
>> Teori Psikoanalisa
>> Teori Kognitif Piaget
>> Teori Penaakulan Moral Kohlberg
Bahagian 2:
Pendidikan Kerohanian dan Moral:
>> Al-Ghazali
>> Confucious
>> Hindu
Bahagian 3:
Isu dan Implikasi Pendidikan Kerohanian
dan Moral di Malaysia
>> Isu Jenayah Remaja
>> Implikasi Pendidikan Kerohanian dan Moral
Bahagian 4:
Pelaksanaan Pendidikan Kerohanian
dan Moral di Prasekolah
>> Falsafah Pendidikan Kebangsaan
>> Contoh Pelaksanaan Pengajaran Pendidikan Islam
>> Contoh Pelaksanan Pengajaran Pendidikan Moral
Rujukan
Indeks