Buku
Panduan Merancang Aktiviti Prasekolah
ISBN:
Muka Surat: 228
Saiz (inci):
Tarikh Terbit: 30 Apr 2005
Kategori: Pendidikan, Prasekolah
Imprint: PTS Publishing House
ISBN:
Muka Surat: 228
Saiz (inci):
Tarikh Terbit: 30 Apr 2005
Kategori: Pendidikan, Prasekolah
Imprint: PTS Publishing House
Buku ini ditulis bagi meningkatkan kemahiran dan kreativiti guru prasekolah. Ia boleh dijadikan rujukan para pelajar pusat pengajian pendidikan dan para guru prasekolah. Ia membantu guru mengelola dan mengurus pengajaran dan pembelajaran prasekolah.
Prakata
Bahagian 1: Pengenalan
1. Siapa Kanak-kanak Prasekolah
Pendapat Tokoh Perkembangan Kanak-kanak
Peranan Guru Prasekolah
Pendekatan Developmental Counseling Therapy
Melihat Kanak-kanak Prasekolah dari Sudut DCT
Ciri-ciri Soalan Terbuka dan Tertutup
Masalah-masalah Ketika Bertanya
2. Pembinaan Jati Diri Kanak-kanak
Membina Jati Diri Kanak-kanak Prasekolah
Biarkan �Kanak-kanak Bekerja�
Cara Kanak-kanak Menggunakan Akal
Cara Kanak-kanak Menguruskan Masa
Cara Kanak-kanak Menjaga Keselamatan
Kemahiran Asas Kanak-kanak
Komunikasi kanak-kanak
3.Persepsi Kanak-kanak
Daya Persepsi
Merangsang Minda Melalui Bahan Permainan
Peranan Komputer kepada Pemikiran Kanak-kanak
Cabaran-cabaran yang Perlu diberi Perhatian
dalam Meningkatkan Kualiti Pendidikan
Prasekolah �Annex�
Kementerian Pendidikan
Bahagian 2: Aktiviti Prasekolah
4.Penggunaan Bongkah
Praktikal Menggunakan Bongkah
A. Kemahiran Gerakan Psikomotor
B. Konsep Pra Nombor
C. Pengalaman Awal Sains
D. Kemahiran Bahasa
E. Perhubungan Sosial dan Kreatif
F. Kesan Psikologi dan Peluang Melahirkan
Perasaan yang Terpendam (Psychological and
Therapeutic Effects)
G. Kemahiran Menjalankan Penilaian secara
Sendiri
5.Pusat Bermain Pondok-pondok
Apakah Pusat Bermain Pondok-pondok
Contoh Pelan Pusat Bermain Pondok-pondok
Cara Menggunakan Pusat Bermain Pondok-pondok
dengan Berkesan
Cadangan Aktiviti
Aktiviti �Mengumpulkan Bahan Makanan�
Aktiviti �Pergi ke Pasar�
Aktiviti �Menyediakan Bahan-bahan Memasak�
Aktiviti �Memasak Makanan�
Aktiviti �Menyediakan Meja, Menghidang, Melayan
dan menikmati Makanan�
Aktiviti �Mengemas Meja Makan dan Membasuh
Pinggan Mangkuk�
Aspek Lain Mengenai Pusat Bermain Pondok-pondok
Bahan dan Alatan
Peranan Guru
6. Pusat Sains
Mengapa Pusat Sains Perlu Diwujudkan?
Bahan-bahan yang Digunakan
Aktiviti �Mengenal Biji Benih�
Aktiviti �Mengenal haiwan�
Aktiviti �Mengenal Batu-batan�
Aktiviti �Mengenal Tumbuh-tumbuhan�
7.Penggunaan Bahan Bergambar
Hasil Pembelajaran
Aktiviti Menggunakan Carta ataupun Kad
Bergambar
Aktiviti �Menggunakan Kad Padanan�
Aktiviti �Menggunakan Kad Perkataan�
Aktiviti �Kad Bergambar Perbualan�
Aktiviti �Menggunakan Kad Gambar Cerita
Berurutan�
Aktiviti �Buku Bergambar�
Bahagian 3: Lampiran
8.Lampiran Aktiviti
Lampiran 1: Jenis Bongkah
Lampiran 2: Cadangan Membolehkan Bongkah
Diubahsuai
Lampiran 3: Alat atau Bahan Pra Nombor dan
Awal Sains
Lampiran 4: Carta Atau Kad Bergambar
Lampiran 5: Rancangan Tahunan Kurikulum
Prasekolah
9. Rancangan Tahunan Kurikulum Prasekolah
10. Bibliografi