Pendidikan khas bukan sahaja perlu diketahui oleh mereka yang terlibat bersama golongan dengan keperluan khas, malahan juga oleh setiap lapisan masyarakat, terutamanya para guru di sekolah. Ini penting bagi membantu para guru mengenal pasti kanak-kanak yang mungkin menghadapi masalah dalam pembelajaran yang dapat dikaitkan dengan faktor-faktor tertentu.
Prakata
Bab 1 Perkembangan Pendidikan Khas
Pendidikan Khas di Luar Negara
Pendidikan Khas di Malaysia
Program Pendidikan Khas
Program Pendidikan Khas Prasekolah
Program Pendidikan Khas Teknik dan
Vokasional
Program Pendidikan Inklusif
Kurikulum
Penilaian
Peranan dan Tanggungjawab
Bab 2 Siapakah Kanak-kanak Khas?
Ciri-ciri Kanak-kanak Khas
Keperluan Pembelajaran
Pengesanan dan Intervensi Awal
Bab 3 Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran
Masalah Pendengaran
Jenis Masalah Pendengaran
Pengesanan Kehilangan Pendengaran
Tanda-tanda Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran
Perkembangan Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran
Kaedah Komunikasi
Pengesanan dan Intervensi Awal
Bab 4 Kanak-kanak Masalah Penglihatan
Jenis Masalah Penglihatan
Punca
Tahap Kecacatan
Tanda-tanda Masalah Penglihatan
Perkembangan Kanak-kanak Bermasalah Penglihatan
Keperluan Pembelajaran ataupun Latihan
Bab 5 Kanak-kanak Masalah Pembelajaran
Tanda-tanda Awal Masalah Pembelajaran
Terencat Akal
Autisme
Palsi Serebrum (Cerebral Palsy)
Masalah dalam Komunikasi, Pertuturan dan
Bahasa
Sindrom Down
Hiperaktif ataupun Gangguan Penumpuan (Attention Deficit Disorder)
Gangguan Emosi
Masalah Pembelajaran Lain
Pelbagai Ketidakupayaan
Pintar Cerdas dan Berbakat
Bab 6 Ujian Pengesanan
Tujuan Ujian Pengesanan
Mengenal Pasti Murid
Kesan masalah yang dihadapi
Pendekatan Penilaian
Jenis-jenis Instrumen Ujian Pengesanan
Bab 7 Strategi Pengajaran
Pengajaran Berkesan
Pengendalian Murid dengan Keperluan Khas
Bab 8 Penilaian dan Rancangan Pendidikan
Individu
Penilaian
Rancangan Pendidikan Individu
Bab 9 Sorotan dan Penghayatan
Bibiliografi
Indeks