Manual Pengajaran Prasekolah: Perancangan Mingguan & Harian adalah selaras dengan prinsip dan amalan pendidikan awal kanak-kanak.
Kita perlu membantu kanak-kanak belajar berfikir dan berfikir untuk belajar.
Setiap kanak-kanak mempunyai cara pembelajaran tersendiri dan keupayaan yang berbeza.
Semua perbezaan ini perlu dikenal pasti supaya potensi kanak-kanak dapat dimaksimumkan
melalui:
Pembelajaran Interaktif
Belajar melalui bermain
Pembelajaran bersepadu
Kanak-kanak sebagai pelajar aktif
Orang Dewasa sebagai penyokong pembelajaran
Pembelajaran kanak-kanak menjadi lebih berkesan sekiranya aktiviti pembelajaran dapat meransang sifat ingin tahu dan minat mereka.
Kandungan Semester Pertama
Minggu Orientasi 2
Anggota Saya 8
Keluarga 14
Warna 22
Bentuk 29
Peralatan di Prasekolah 37
Haiwan di Air 45
Buah-buahan 53
Haiwan 61
Burung 69
Bunga-bungaan 77
Kenderaan di Darat 85
Serangga 93
Minuman 100
Makanan 108
Pakaian 116
Pekerjaan 124
Kenderaan di Udara 132
dan di Air Barang Elektrik 139
Jenis-jenis Rumah 147
Rumah Ibadat 154
Kandungan Semester Kedua
Sukan 163 Cuaca 171
Institusi Kemudahan 177
Awam Hobi 185
Masa 193
Simbol 200
Perayaan di Malaysia 207
Permainan Tradisional 214
Peralatan di Bilik Air 222
Peralatan di Masjid 230
Sembahyang 238
Peralatan Dapur 246
Peralatan Bilik Tidur 254
Bendera 262
Buku 269
Haiwan Peliharaan 277
Wang 285
Binatang di Zoo 288
Kebersihan 296
Kedai 304
Rukun Islam 312
Kesimpulan 321
Rujukan 323
Indeks 325