Buku
Pengurusan Disiplin Murid Edisi Kedua
ISBN: 978-967369-100-5
Kod Bar: 9789673691005
Muka Surat: 464
Saiz (inci):
Saiz (cm):
Tarikh Terbit: 28 May 2011
Kategori: Pendidikan, Pengurusan Sekolah
BISAC:
Imprint: PTS Publishing House
ISBN: 978-967369-100-5
Kod Bar: 9789673691005
Muka Surat: 464
Saiz (inci):
Saiz (cm):
Tarikh Terbit: 28 May 2011
Kategori: Pendidikan, Pengurusan Sekolah
BISAC:
Imprint: PTS Publishing House
Pengurusan Disiplin Murid Edisi Kedua adalah edisi yang dikemaskini dengan maklumat-maklumat baru dan pekeliling terkini.
Pengurusan disiplin murid adalah salah satu tugas yang paling mencabar dan penting dalam setiap sekolah. Kebolehan menangani salah laku murid dengan cekap dan berkesan dengan meletakkannya pada tahap yang minimum dapat dianggap sebagai prasyarat bagi menghasilkan sekolah yang cemerlang.
Buku ini memberikan panduan praktikal kepada pembaca dan pengamal disiplin di sekolah berkenaan tindakan-tindakan disiplin yang dibenarkan dan tidak dibenarkan oleh Kementerian Pelajaran dengan merujuk ordinan-ordinan pelajaran, akta-akta pendidikan, buku-buku panduan disiplin dan surat-surat pekeliling ikhtisas keluaran Kementerian Pelajaran Malaysia.
James Ang Jit Eng adalah Pensyarah Kanan di Institut Aminuddin Baki, Kementerian Pelajaran Malaysia, Genting Highlands. Beliau banyak menulis buku-buku berkaitan pengurusan sekolah dan kepimpinan pendidikan antaranya Kepimpinan Instruksional: Satu Panduan Praktikal.
BAB 1
Konsep dan Tujuan Pengurusan Disiplin
Usaha Pengukuhan Disiplin Murid 1
Konsep Disiplin 3
Pengertian Disiplin di Sekolah 5
Disiplin asas 5
Disiplin intrinsik 6
Tujuan Disiplin di Sekolah 6
Kepentingan Disiplin 7
Pelanggaran Disiplin 8
Tanggungjawab Disiplin Sekolah 9
Aspek-Aspek Disiplin di Sekolah 9
Kuasa Menggubal Peraturan Tambahan Disiplin 12
Sumber-Sumber Pemupukan Disiplin 13
Alam keluarga 13
Alam persekolahan 14
Masyarakat luar 14
vi
PENGURUSAN
Disiplin Murid
E d i s i K e d u a
BAB 2
Mandat Pelaksanaan Kuasa Disiplin
Pengertian Mandat 20
Sumber Mandat 21
Ordinan-ordinan pelajaran 21
Akta Pendidikan 1996 23
Buku-buku panduan pengurusan disiplin 24
Surat-surat pekeliling ikhtisas 28
BAB 3
Kewibawaan Staf dalam Menangani Disiplin Murid
Tugas-tugas Staf dalam Pengurusan Disiplin 50
Tanggungjawab Guru Besar ataupun Pengetua dalam
Melaksanakan Kuasa Disiplin 50
Kuasa Guru Besar ataupun Pengetua, Pendaftar dan
Ketua Pendaftar Sekolah 53
Peranan Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid dalam
Melaksanakan Kuasa Disiplin 54
Pembangunan diri murid 54
Pengurusan 57
Pembangunan organisasi 57
Pembangunan kendiri 57
Tugas Guru dalam Menjalankan Kuasa Disiplin 58
Peranan Guru dalam Melaksanakan
Tanggungjawab Disiplin 58
Peranan Guru dalam Menangani Gejala Buli
di Sekolah 60
Tugas-tugas Guru Berjawatan Khas 61
Peranan guru penolong kanan kokurikulum
vii
(GPK Kokurikulum) 61
Peranan ketua guru disiplin dan guru disiplin 62
Peranan guru bimbingan dan kaunseling 63
Peranan ketua warden dan warden asrama 63
Peranan guru agama dan moral 64
Autonomi pentadbir dalam pentadbiran
(disiplin) sekolah 64
Pihak Berkuasa Disiplin 92
Respondeat Superior 92
BAB 4
Aspek Perundangan dalam Pengurusan Disiplin
Aspek Keselamatan 93
Aktiviti-Aktiviti Rutin Sekolah 94
In loco Parentis 95
Undang-Undang Tort 96
Kewajipan Berjaga-Jaga Tidak Diamalkan 97
Kewajipan Dimungkiri 98
Kecuaian Defenden 98
Plaintif Mengalami Kecederaan 99
Peraturan-Peraturan yang Harus Dipatuhi Dalam
Menjalankan Kuasa Disiplin 99
Hak Individu 99
Pemeriksaan Fizikal Tubuh Badan 100
Pemeriksaan Harta Benda 100
Pemeriksaan Urin Murid 101
Penyediaan Prosedur Pemeriksaan 101
Konsep Jenayah Mencabul Kehormatan 101
viii
PENGURUSAN
Disiplin Murid
E d i s i K e d u a
BAB 5
Jawatankuasa dan Badan-Badan Disiplin Murid di
Sekolah
Pengagihan Tugas Mengurus Disiplin Murid 129
Jawatankuasa Penasihat Hal-Ehwal Murid
Peringkat Sekolah 130
Lembaga Pengawas Sekolah 133
Lembaga Ketua Darjah ataupun Pengerusi Bilik Darjah 134
BAB 6
Sistem-Sistem Sokongan Pemupukan Disiplin Murid
Pengertian Sistem-Sistem Sokongan 138
Aspek Sokongan di Dalam Sekolah 138
Mengukuhkan struktur, sistem organisasi dan
pentadbiran sekolah 139
Mewujudkan suasana yang harmonis 144
Penggunaan unsur-unsur perlambangan 145
Pengurusan bilik darjah 147
Aspek Sokongan di Luar Sekolah 147
Peranan persatuan ibu bapa dan guru 149
Peranan pertubuhan alumni 150
Sumbangan komuniti 151
BAB 7
Peraturan-Peraturan yang Perlu Dipatuhi
Oleh Pihak Berkuasa Disiplin
Pematuhan kepada Peraturan-Peraturan 170
Panduan Menangani Salah Laku Disiplin Murid 171
ix
Hak Murid untuk Didengar (Right to be Heard) 171
Prosedur Menjalankan Kuasa Disiplin 173
Faktor-Faktor Asas Terhadap Hukuman 176
BAB 8
Jenis-Jenis Salah Laku dan Hukumannya
Pengertian Kesalahan 184
Pengertian Hukuman 184
Perbuatan-Perbuatan Murid yang Dilarang Secara Nyata 185
Kumpulan 1 185
Kumpulan 2 185
Kumpulan 3 186
Kumpulan 4 186
Kumpulan 5 186
Jenis-Jenis Kesalahan 187
Kesalahan berat 187
Kesalahan sederhana 189
Kesalahan ringan 190
Masalah-Masalah Utama Disiplin 191
Gejala gengsterisme 192
Gejala buli 193
Ponteng sekolah dan ponteng kelas 196
Senarai Salah Laku yang Mempunyai
Pekeliling Khusus 208
Pemotongan rambut 209
Larangan bermain bahan-bahan letupan 209
Penyertaan dalam peraduan ratu cantik 210
Perbuatan murid menghisap rokok 211
Membawa peralatan berunsurkan hiburan,
permainan dan komunikasi 211
x
PENGURUSAN
Disiplin Murid
E d i s i K e d u a
Larangan Membawa Telefon Bimbit 212
Penggunaan Budi Bicara Semasa Mengambil Tindakan 212
Hukuman-Hukuman yang Dapat Dikenakan 214
Buang sekolah 214
Penggantungan 215
Hukuman biasa 215
Kerja Amal 220
Nilai Hukuman 222
Hukuman-Hukuman yang Dilarang 222
BAB 9
Implikasi Hukum
Kesan Tindakan Disiplin yang Dikenakan 286
Kesan Tindakan Disiplin kepada Guru 287
Tanggungan peribadi 288
Vicarious liability 288
Pelanggaran tugas mengikut Bab D (Perintah Am) 288
Surcaj bawah Akta Acara Kewangan 289
Gangguan fizikal dan psikologi 289
Rekod perkhidmatan yang tercemar 290
Kerugian pendapatan 290
Hilang hak pencen 290
Menjatuhkan maruah 291
Kesan Tindakan Disiplin kepada Murid 291
Perasaan murid yang suka mencabar dan menentang 292
Perasaan benci dan ingin membalas dendam 292
Sikap pendiam, menyendiri dan antisosial 292
Implikasi Tindakan Disiplin 293
xi
BAB 10
Penglibatan Murid dalam Aktiviti-Aktiviti Tambahan
Sekolah
Aktiviti-Aktiviti Tambahan Sekolah 299
Pengurusan Murid Semasa Aktiviti Luar Sekolah 300
Keperluan Aktiviti Luar Sekolah 300
Isu Jantina 301
Nisbah Bilangan Guru dengan Murid 301
Perlantikan Ketua Rombongan dan Guru Pengiring 302
Penglibatan Pihak Luar dalam Aktiviti Luar 303
Penggunaan Khidmat Murid untuk Membantu
Guru dalam Aktiviti Luar 304
Pertimbangan Tambahan 304
Keperluan Mendapatkan Peruntukan Wang Tambahan 305
Penglibatan Murid dalam Program Mengumpul Wang 305
Pertimbangan-Pertimbangan Penting 306
Kebenaran pihak berkuasa atasan 306
Kriteria penglibatan murid 307
Kebenaran ibu bapa ataupun waris 307
Peraturan pungutan derma di luar sekolah 308
Aktiviti-Aktiviti Tambahan Sekolah yang Dilarang 308
Kegiatan-kegiatan berunsur perjudian ataupun
untung-untungan 309
Menganjur dan menjual loteri 309
Memperagakan fesyen pakaian berupa peraduan
ratu cantik 310
Aktiviti-aktiviti bersifat politik 310
xii
PENGURUSAN
Disiplin Murid
E d i s i K e d u a
BAB 11
Sifat-Sifat Kepimpinan yang Terpuji
Manifestasi Kepimpinan dalam Pengurusan Disiplin 327
Kepimpinan profesional 329
Perkongsian wawasan dan matlamat 332
Persekitaran pembelajaran 334
Tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran 336
Pengajaran yang bermatlamat 338
Meletakkan harapan yang tinggi 341
Peneguhan positif 343
Pemantauan kemajuan 345
Hak dan tanggungjawab murid 346
Permuafakatan rumah dengan sekolah 349
Organisasi pembelajaran 350
Kesimpulan 351
BAB 12
Strategi-Strategi Pemantapan Disiplin di Sekolah
Punca-Punca Masalah Disiplin 352
Saluran secara langsung 353
Saluran tidak langsung 354
Membentuk Iklim Sekolah yang Kondusif
untuk Pengajaran 354
Membentuk Iklim Sekolah yang Kondusif
untuk Pembelajaran 355
Faktor sekolah 356
Faktor psikososial murid 359
Faktor komuniti 359
xiii
Kehendak Kementerian Pelajaran 360
Pemantapan sistem pengurusan murid di sekolah 361
Pemantapan pengurusan disiplin 361
Program dan Aktiviti Pemantapan Disiplin 362
Program sekolah selamat 362
Kelab pencegahan jenayah 363
Menangani gejala buli dalam kalangan murid 363
Pelan Pengurusan Krisis (PPK) 364
Tindakan Pentadbir Sekolah 365
Tindakan Menghadapi Krisis 366
Berurusan dengan Pihak Media Massa 367
BAB 13
Langkah-Langkah Pemantauan Disiplin
Erti Pemantauan 384
Perkara-perkara yang Perlu Dipantau 385
Gejala buli 385
Buku Log Laku Musnah 386
Ponteng sekolah dan ponteng kelas 387
Gejala gengster 387
Persekitaran sekolah yang selamat 388
BAB 14
Menghargai Murid-Murid yang Berdisiplin
Menangani Gejala Disiplin 402
Pendekatan iklim sosio emosi 403
Pendekatan Instruksi 405
Pendekatan behavioris 406
xiv
PENGURUSAN
Disiplin Murid
E d i s i K e d u a
BAB 15
Pengurusan Disiplin Berkualiti
Pengenalan 409
Strategi Pemantapan Disiplin Menurut Pendekatan
Pengurusan Strategik 409
Langkah 1 410
Langkah 2 410
Langkah 3 411
Langkah 4 411
Langkah 5 412
Langkah 6 413
Langkah 7 415
Langkah 7 418
Langkah 8 419
Langkah 9 420
rujukan 425
indeks 429
Biodata 439