Buku ini ditulis sebagai buku yang memberikan panduan praktikal kepada para pendidik dengan melihat bahawa murid (murid) merupakan aset yang sangat penting di sekolah, justeru ia menuntut satu pengurusan yang betul dan berkesan.
TOC
Isi Kandungan
Penghargaan
Kata-kata Aluan
BAHAGIAN 1
BAB SATU
Konsep dan Tujuan Pengurusan Disiplin
BAB DUA
Audit Disiplin
BAHAGIAN 2
BAB TIGA
Mandat Pelaksanaan Kuasa Disiplin
BAB EMPAT
Kewibawaan Staf dalam Menangani Disiplin Murid
BAB LIMA
Jawatankuasa dan Badan-badan Disiplin Murid di Sekolah
BAB ENAM
Sistem-sistem Sokongan Pemupukan Disiplin Murid
BAHAGIAN 3
BAB TUJUH
Peraturan-peraturan yang Perlu Dipatuhi
oleh Pihak Berkuasa Disiplin
BAB LAPAN
Jenis-jenis Salah Laku dan Hukumannya
BAB SEMBILAN
Implikasi Hukuman
BAB SEPULUH
Penglibatan Murid dalam
Aktiviti-aktiviti Tambahan Sekolah
BAHAGIAN 4
BAB SEBELAS
Sifat-sifat Kepimpinan yang Terpuji
BAB DUA BELAS
Strategi-strategi Pemantapan Disiplin di Sekolah
BAHAGIAN 5
BAB TIGA BELAS
Langkah-langkah Pemantauan Disiplin
BAB EMPAT BELAS
Menghargai Murid-murid yang Berdisiplin
BAB LIMA BELAS
Pengurusan Disiplin Berkualiti
Rujukan
Indeks