Fahaman Wahabi muncul di Arab Saudi oleh Syeikh Muhamad bin Abd al-Wahab, seorang ulama pada kurun ke-18M. Fahaman ini mendapat reaksi yang pelbagai di negara ini. Ada yang menerima dan ada yang menolak fahaman ini daripada dimasukkan dalam golongan Ahli al-Sunnah wa al-Jamaah.
Namun, berdasarkan keputusan JAKIM, fahaman Wahabi termasuk dalam golongan Ahli al-Sunnah wa al-Jamaah dan bukan ajaran sesat. Cuma ia tidak sesuai diamalkan di negara ini kerana berlakunya pertembungan dengan fahaman arus perdana yang dipegang oleh umat Islam di negara ini iaitu Ahli al-Sunah wa al-Jamaah manhaj Asya‘irah dan Maturidiyyah.
Pelabelan Wahabi pula merupakan satu penyakit yang muncul akhir-akhir ini dalam kalangan umat Islam di negara ini. Ia bukan sahaja dikaitkan dengan orang yang mempelajari bidang hadith dan beraliran salaf, malah kepada sesiapa sahaja yang berbeza pendapat dengan seseorang yang menentang pelopor ajaran sesat, segala jenis khurafat dan tahyul itu sendiri.
Antara perkara menarik yang dibincangkan dalam buku ini:
1. Pendedahan pandangan dan fatwa negeri Pahang, Perak, Sabah, Negeri Sembilan dan Johor terhadap fahaman Wahabi.
2. Adakah mufti, ahli akademik dan pendakwah yang dilabel Wahabi itu benar benar berfahaman Wahabi mengikut ciri-ciri yang diperincikan dalam fatwa negeri-negeri yang mengharamkan?
3. Analisis lengkap terhadap ciri-ciri yang dikaitkan kepada mereka yang dilabel Wahabi? Benarkah mereka Wahabi ataupun sebaliknya?
Semuanya terjawab dalam buku ini.
Prakata
Pendahuluan
Bab 1: Latar Belakang Fahaman Wahabi
- Pendahuluan
- Kemunculan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
- Permulaan Dunia Pembelajaran
- Kemunculan Negara Arab Saudi
- Kejayaan Dakwah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
- Cabaran dan Halangan dalam Berdakwah
- Dakwah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
- Pemikiran Utama dalam Dakwah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
- Perkara-Perkara yang Membatalkan Kalimah Syahadah
- Kembali kepada Ajaran Islam Generasi Awal
- Membersihkan Tauhid daripada Kotoran Syirik
- Menolak Tawassul dengan Para Wali dan Orang-Orang Soleh yang Sudah Mati
- Akidah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
- Menolak Segala Bidaah dan Khurafat
- Pandangan Tokoh Barat dan Islam Terhadap Golongan Wahabi
- Kesimpulan
Bab 2: Isu-Isu Berkaitan Fahaman Wahabi
- Pendahuluan
- Penggunaan Istilah ‘Wahabi’
- Usaha Memburuk-Burukkan Fahaman Wahabi
- Tekanan Terhadap Individu yang Dituduh Berfahaman Wahabi
- Keengganan Ulama Al-Azhar untuk Terlibat dalam Memerangi Golongan Wahabi
- Al-Jabarti Mempertahankan Golongan Wahabi
- Bersihnya Masyarakat Mesir daripada Darah Golongan Wahabi
- Interaksi Masyarakat Mesir Terhadap Golongan Wahabi
- Dakwah Wahabi dan Kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah
- Pendirian Syeikh Muhammad Rasyid Redha Terhadap Golongan Wahabi
- Pandangan Syeikh Muhammad Ali Al-Maliki Terhadap Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
- Kepalsuan Laporan Hempher Terhadap Dakwah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
- Kesimpulan
Bab 3: Kedudukan Fahaman Wahabi di Malaysia
- Pendahuluan
- Fahaman Wahabi Menurut Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
- Fahaman Wahabi Menurut Jabatan Mufti Negeri Pahang
- Fahaman Wahabi Menurut Jabatan Mufti Negeri Perak
- Fahaman Wahabi Menurut Jabatan Mufti Negeri Sabah
- Fahaman Wahabi Menurut Jabatan Mufti Negeri Sembilan
- Fahaman Wahabi Menurut Jabatan Mufti Negeri Johor
- Fahaman Wahabi Menurut Datuk Seri Tuan Guru Haji Abd. Hadi Awang
- Fahaman Wahabi Menurut Tuan Hasan Tuan Lah
- Ciri-ciri Fahaman Wahabi Berdasarkan Warta Kerajaan Negeri Johor
- Kesimpulan
Bab 4: Pelabelan Sebagai Berfahaman Wahabi
- Pendahuluan
- Tuduhan Berfahaman Wahabi Secara Melulu
- Pelabelan Berfahaman Wahabi Terhadap Datuk Seri Dr. Zulkifli Al-Bakri
- Pelabelan Berfahaman Wahabi Terhadap Datuk Seri Tuan Guru Haji Abd. Hadi Awang
- Pelabelan Berfahaman Wahabi Terhadap Datuk Arif Perkasa Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (Mufti Negeri Perlis)
- Pelabelan Berfahaman Wahabi Terhadap Dr. Mohammad Nidzam Abdul Kadir
- Pelabelan Berfahaman Wahabi Terhadap Dr. Hapiz Mahaiyadin
- Pelabelan Berfahaman Wahabi Terhadap Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
- Agenda di Sebalik Pelabelan Sebagai Berfahaman Wahabi
- Menjaga keberkekalan status aliran Asya’irah dan Maturidiyyah
- Membunuh karakter dan populariti penceramah
- Menyekat usaha dakwah dalam kalangan bukan Islam
- Memudahkan laluan kepada penyebaran ajaran sesat
- Menghentikan usaha bagi menegakkan dan menghayati ajaran Islam
- Membuka ruang kepada penyebaran amalan khurafat dan bidaah dalam masyarakat
- Menyingkirkan individu tertentu daripada jawatan ataupun jawatankuasa tertentu
- Memberi ruang mudah kepada penyebaran fahaman Syiah
- Mengorak langkah ke arah mengiktiraf fahaman Wahdatul Wujud
- Menutup kelemahan diri dan mengalih isu
- Menutup pintu budaya muzakarah ilmu
- Ekstrem Tidak Semestinya daripada Fahaman Wahabi
- Kesimpulan
Bab 5: Analisis Beberapa Ciri dan Amalan yang Dikaitkan dengan Pelabelan Berfahaman Wahabi
- Pendahuluan
- Ciri-Ciri dan Amalan-Amalan yang Dikaitkan dengan Pelabelan Berfahaman Wahabi
- Menolak aliran Asya’irah dan Maturidiyyah daripada termasuk dalam golongan Ahli Sunnah wal Jamaah
- Menerima dan berpegang dengan tauhid Rububiyyah, Uluhiyyah, serta Asma’ dan Sifat
- Memahami nas-nas tentang sifat Allah s.w.t. berdasarkan zahir yang layak bagi-Nya dan tidak menyerupai segala sesuatu
- Menolak takwil yang dilakukan oleh golongan Asya’irah dan Maturidiyyah terhadap nas-nas sifat
- Menolak daripada berpegang dengan pendekatan Sifat 20
- Menyatakan Allah s.w.t. berada tinggi di langit dan beristiwa’ di atas Arasy sebagaimana yang layak bagi-Nya seperti yang terdapat dalam nas
- Menolak daripada meminta tolong daripada orang yang sudah mati kerana ia adalah syirik
- Menolak daripada ber-tawassul dengan zat ataupun kebesaran orang yang sudah mati termasuk para nabi
- Menolak daripada mengadakan sambutan Maulidur Rasul
- Menolak daripada mempelajari ilmu tasawuf
- Menolak bidaah hasanah
- Menolak hadith dhaif
- Menolak daripada mengadakan kenduri arwah
- Menolak daripda melakukan talkin selepas pengebumian jenazah
- Menolak daripada mengambil keberkatan daripada perkara yang dikatakan sebagai kesan peninggalan nabi
- Menolak daripada membaca qunut dalam solat subuh
- Menolak daripada melakukan zikir dengan nada suara yang kuat sesudah selesai sola
- Menolak daripada membaca surah Yasin pada malam Jumaat
- Mengatakan kedua-dua ibu bapa Nabi s.a.w. masuk ke neraka
- Menolak Fahaman Wahdatul Wujud
- Menolak daripada mengatakan Nabi Muhammad s.a.w. diciptakan daripada cahaya
- Menolak ajaran Batiniah dan Makrifat yang sesat
- Kesimpulan
- Penutup
Senarai Rujukan
Ben
Akan Terbit